– Stolt av å få være med på dette viktige samfunnsoppdraget!
Ørlandet kampflyplass åpner utvidet og fornyet rullebane, landets nest lengste, prosjektert av Asplan Viak. Den er Luftforsvarets viktigste base og hovedsete for de nye, norske kampflyene F-35. Foto: Ole Andreas Vekve/ Forsvaret
28. november åpner en fornyet rullebane på Ørland kampflyplass. Asplan Viak har i samarbeid med Multiconsult hatt ansvaret for prosjekteringen i et av Norges største flyplassprosjekter.
Et stort og komplekst forsvarsprosjekt avsluttes med åpning av fornyet rullebane på Ørlandet.
Prosjektet har en prislapp på om lag 1 milliard NOK og er utført på bestilling av Stortinget og delfinansiert av NATO. Rullebanefornyingen vil bidra til å styrke Norges forsvarsevne og våre alliertes forsvarsevne i Norden.
Anleggsarbeidene har tatt ganske nøyaktig ett år å ferdigstille.
Asplan Viak har hatt ansvar for oppdragsledelse, prosjektering av selve rullebanen, sikkerhetsområder og overvannshåndtering. Multiconsult har hatt ansvar for prosjektering av elektroarbeider, betongdekker, øvrige betongarbeider og geoteknikk.
Kampflybasen på Ørland er den viktigste basen for Luftforsvaret og har landets nest lengste rullebane, etter Gardermoen. Ørland er hovedbasen for Norges nye kampfly, F-35, og samtidig også fremskutt base for NATOs overvåkningsfly, AWACS.
– Dette har vært et utfordrende oppdrag med en meget stram tidslinje og vi i Asplan Viak er både stolte og takknemlige for at vi har fått være med å bidra på et så viktig samfunnsoppdrag som dette er, sier vår oppdragsleder Anders Prøsch.
Svært krevende flyplassprosjekt
– Prosjekt «Fornyelse Rullebane Ørland» har vært et stort og utfordrende prosjekt for alle involverte, også for prosjekterende i ALM-T, sier prosjektleder for Forsvarsbygg Geir Aune.
Fra første spadetak ble satt i jorda september 2023, til siste asfaltleveranse i september 2024, har det tatt ganske nøyaktig ett år. På det meste har over 100 anleggsmaskiner og lastebiler vært i samtidig produksjon.
– Både byggherre, byggeledere, prosjekterende og utførende har alle vært fremoverlente og løsningsorienterte. Sammen har vi dratt i samme retning for å finne gode løsninger med høy kvalitet og samtidig opprettholde produksjon, forteller Prøsch.
Viktig for forsvaret av Norden
– Prosjektet har hatt en kort gjennomføringstid hvor størsteparten av anleggsarbeidene måtte utføres på vinterhalvåret, forteller Geir Aune.
Siden rullebanen var operativ i daglig drift helt frem til anleggsperioden, har det vært liten mulighet til forundersøkelser. Prosjekteringsteamet har derfor vært utfordret til å ha alternative løsninger til enhver tid.
– For å løse de oppdukkende saker hvor man må omprosjektere eller finne særløsninger, og samtidig holde tidsplan, har det vært en stor fordel for Forsvarsbygg at prosjekterende har vært lokalt til stede på Ørland slik at man raskt kan ta en befaring og samtidig diskutere med byggeledere og entreprenører for å raskt finne en gjennomførbar løsning. ALM-T har vist stor fleksibilitet og evne til å løse oppdukkende utfordringer i så måte, mener Aune.
Unik kompetanse
– Man skulle tro at det er stor kompetanse på prosjektering og bygging av flyplasser i Norge, vi er jo tross alt et langstrakt og oppdelt land med mange flyplasser og mye innenriks flytransport.
– Men fakta er at det ikke er gjennomført et flyplass-prosjekt av denne størrelsen i Norge siden Gardermoen-utbyggingen. Det er derfor betryggende at Asplan Viak og Multiconsult klarer å løse en så stor og utfordrende oppgave som det har vært, utelukkende med egne krefter, sier prosjektleder fra Forsvarsbygg Geir Aune.
Oppdragsleder Asplan Viak
Anders Prøsch
- For oss har det vært veldig spennende og lærerikt, og vi har gjennom dette og andre prosjekter for Forsvarsbygg bidratt med og videreutviklet en unik kompetanse på flyplassprosjektering.
– Vi ønsker spesielt å takke byggherren Forsvarsbygg og vår samarbeidspartner, Multiconsult, for det gode og inspirerende samarbeidet på Ørland, sier Prøsch.
Teamet som har prosjektert rullebanen: (f.v.) Anders Prøsch (AV), Øyvind Bye (MC), Bjørn Ossletten (AV), Geir Aune (prosjektleder FB), Anja Sørgård (MC), Tora Lindquist Røst (AV) og Lars Hegle (prosjekteringsleder FB). Foto: Ole Andreas Vekve/Forsvaret.
- Full masseutskifting av overbygning på rullebane og sikkerhetsområder
- Breddeutvidelse og asfaltering av rullebanen til 60 m bredde i hele banens lengde
- Riving og fjerning av gammelt betongdekke under rullebanen
- Bygging av sikkerhetsområde langs hele rullebanen i 110 m bredde på begge sider av banen
- Utvidelse av betongdekker
- Nye overvannsløsninger med fordrøyning og ca. 30 km nye drens- og overvannsledninger som er klargjort for å håndtere fremtidige klimaendringer
- Elektroarbeider med bl.a. 64 km nye trekkerør, 100 km kabler og 400 nye banelys
- Oppmerking og skilting
- Utskifting og oppgradering av instrumentlandingssystemer
- Tiltak for å forenkle drift og vedlikehold
- Geoteknisk prosjektering