Skip to content

E6 Kvænangsfjellet – Ny norgesrekord i BREEAM Infrastructure! 

Med en poengsum på 89,31 % har samferdselsprosjektet over Kvænangsfjellet i Nord-Troms satt ny norsk rekord i bærekraftig infrastruktur. 

Prosjektet oppnådde Excellent med god margin (krav er 75%) og fikk tildelt sertifikatet under BREEAM Infrastructure Assessorsamling hos Grønn Byggallianse, 30. oktober.  

– Vi synes at det er flott å se at prosjektet har prestert så bra på bærekraft gjennom alle fasene av prosjektet. Det E6 Kvænangsfjellet har fått til er til stor inspirasjon for bransjen, både med styringen av prosjektet og løsningene som er implementert, sier seniorrådgiver for infrastruktur, Elise Christensen fra Grønn Byggallianse.  

Byggherre for prosjektet E6 Kvænangsfjellet i Nord-Troms er Nye Veier. Totalentreprenør har vært LNS AS (Leonhard Nilsen & Sønner AS), med Asplan Viak som prosjekterende. Asplan Viak har bistått med alle aktuelle fag, inkludert BREEAM Infrastructure Assessor og YM-koordinator gjennom hele anleggsfasen. 

Veien til bærekraftsrekord 

Asplan Viaks prosjekteringsleder, Torill Utheim, trekker frem tett samarbeid som et av de viktigste suksesskriteriene i prosjektet.  

— Vi er stolte av å ha bidratt til denne Norgesrekorden. Hele prosjektteamet, det vil si alle våre fag, har vært engasjerte og bidratt med nødvendig input og dokumentasjon, utrettelig motivert av vår assessor Pernille Meyer. YM-koordinator Astrid Drake har også vært sentral i oppnåelsen av dette flotte resultatet, gjennom tett og god kontakt både med Statsforvalter og entreprenør LNS for å sikre at viktige miljøvurderinger ble utført og dokumentert løpende gjennom hele prosjektet, sier Utheim. 

Et annet viktig bidrag til norgesrekorden for E6 Kvænangsfjellet, er at vi har lykkes med å gjenbruke alle masser internt i prosjektet.  

— Ingen masser er kjørt ut og lagret i deponi. Dette gjelder blant annet bunnrensk, betongrester og mulig syredannende tunnelstein, forteller Utheim.  

— Alle har jobbet hardt for å bidra til at prosjektet skulle lykkes blant annet med oppfølging av strenge krav til utslipp og overvåking i et sårbart område for natur og miljø og tett kontakt med myndighetene. Gjennom prosjektet har vi vært med på å realisere Nye Veiers mål om å minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø, samt å minimere påvirkningen for reindriftsnæringa, sier Utheim. 

En milepæl for samferdselsprosjekter 

Hva er så det viktigste å være bevisst på for en arbeidsgiver som skal i gang med en stor endring på arbeidsplassen?

BREEAM Infrastructure er et verktøy for å dokumentere omfanget av bærekraftarbeid under prosjektgjennomføring og valg av bærekraftige løsninger for ulike typer infrastrukturprosjekter  

E6 Kvænangsfjellet, som nå er sertifisert som BREEAM Infrastructure Excellent, markerer en viktig milepæl for bærekraft i samferdselsprosjekter. 

— Vi er stolte over å ha mottatt dette sertifikatet, som en dokumentasjon på hvordan vi har jobbet godt og systematisk med bærekraft i prosjektet E6 Kvænangsfjellet. Et slikt sertifikat oppnår vi ikke som byggherre alene, men vi er avhengige av å ha med oss dyktige rådgivermiljøer og totalentreprenør for å oppnå et mål om å få en sertifisering etter miljøsertifiseringssystemet BREEAM Infrastructure til Excellent, sier Anne-Lise Bratsberg, seniorrådgiver ytre miljø i Nye Veier.

Slik vil Kongshaugen reinseanlegg ved Storfjorden i Sula kommune se ut når det står ferdig i 2028. Illustrasjon: Asplan Viak

Renere fjorder i sikte

Avløpsrenseanlegget for Ålesund og Sula kommuner vil gi langt bedre rensing av avløpsvannet. Gjennom overføringsanlegget vil det dessuten slippes ut i en fjord som tåler vannet bedre enn der det slippes ut i dag.

Bærekraftsrekord for samferdselsprosjekt

E6 Kvænangsfjellet har satt ny norsk rekord i bærekraftig infrastruktur.

Bente Handberg, interiørarkitekt

En flytteprosess er en kjempemulighet

Kontoret har endret seg i takt med resten av samfunnet. Det har vært et teknologisk revolusjon. Vi gjør det vi vil, hvor vi vil, og vi elsker friheten og fleksibiliteten den nye kontorhverdagen kan tilby. Hvordan kan arbeidsplassen konkurrere mot hjemmekontoret? Bente Handberg har noen tips.

Derfor bør norske entreprenører satse på leire

– Vi snakker med både ingeniører og oppdragsgivere som er nysgjerrige og positive, men vi ser at Norge henger litt etter både Sverige og Danmark når det gjelder å komme skikkelig i gang med å bruke leire som byggemateriale, sier Lisa Lavatelli. 

Maryam Beheshti og Jan Einar Nornes fra Horten kommune undersøker en kum for fremmedvann

Kommuner kan spare mye ved å overvåke avløpsrør digitalt

Ny teknologi viser kommunene hvor i avløpsnettet de bør ta grep for å unngå oversvømmelser og driftsslitasje.

Dronebilde av Nye Langøyene viser en badestrand og en gjennomgående gresslette, omgitt av løvskog på begge sider. Foto: Asplan Viak/Jostein Thorvaldsen

Langøyene

Langøyene i Oslofjorden var i nesten et halvt århundre hovedstadens søppelfylling. Her, mellom de to øyene innerst i Bunnefjorden, dumpet man alt av søppel fra Oslo, og det gikk båter med avfall i skytteltrafikk døgnet rundt.

Tak med blomstereng midt i en by

Naturen inn i regnskapet

Naturen er under press, og mange arter er truet. Nå blir stadig flere oppmerksomme på at det går an å gjøre noe med det. Arealregnskap er en metode for å tallfeste utbredelse og endringer av arealtyper.

Elisabeth Kolrud er leder for bærekraft i Asplan Viak.

Nå er det rehabilitering som gjelder

Vi skal rehabilitere mer og rive mindre. Byggebransjen må jobbe på nye måter for å håndtere risikoen i rehabiliteringsprosjekter, mener leder for bærekraft i Asplan Viak.