Skip to content

Behandlingstiden i boligsaker tar nesten tre år viser ny rapport

Boliger i gate på vinteren.

Rapporten gir svar på hvorfor behandlingstiden øker og kommer med forslag til tiltak for å redusere saksbehandlingstiden. Illustrasjonsfoto: Ingrid Holm Andersen

-Skal vi klare å forsyne boligmarkedet med nok boliger må planprosessen effektiviseres, er konklusjonen i fersk rapport fra Asplan Viak og By- og regionsforskningsinstituttet (NIBR).

Rapporten viser at gjennomsnittlig saksbehandlingstid fra oppstart av reguleringsplan til endelig vedtak har økt med over 300 kalenderdager fra 2016 til 2023.

-Uklare føringer i overordnet planverk, detaljerte dokumentasjonskrav  og manglende tillit mellom kommune og utbyggerbransjen bremser planprosesser, og dermed boligbyggingen, sier Anne Sæther Lislevand, byplanlegger i Asplan Viak.

På oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet har Asplan Viak, i samarbeid med By- og regionforskningsinstituttet (NIBR) ved Oslo Met og Universitet i Bergen, kartlagt tidsbruken i boligprosjekter.

Den viser at saksbehandling i boligsaker nå tar nesten tre år i snitt.

Rapporten gir svar på hvorfor behandlingstiden øker og kommer med forslag til tiltak for å redusere saksbehandlingstiden.

Kontakt

Anne Sæther Lislevand

Analyse, plan og landskap

Økt dialog og samarbeid må til

– Regjeringen har en ambisjon om å komme i gang med bygging av 130 000 nye boliger innen 2030. Da trenger vi å finne ut hvor flaskehalsene og tidstyvene er. Denne rapporten hjelper oss med det, sier kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng.

Rapporten viser blant annet at en stor del av den økte tidsbruken ligger hos utbyggernes del av behandlingen.

Byplanlegger hos Asplan Viak

Anne Sæther Lislevand

– Skal vi klare å forsyne boligmarkedet med nok boliger må planprosessene effektiviseres. For å få dette til må kommune og utbyggerbransje jobbe sammen på en mye bedre måte enn nå!





-Tidlige avklaringer, dokumentasjonskrav avstemt til området og situasjonen, og tett dialog aktørene imellom er viktig for å sørge for fremdrift, mener Lislevand.

Hun etterlyser også en ansvarliggjøring av statlige og regionale myndigheter.

-Ansvaret for boligbyggingen er i dag i stor grad overlatt til kommunene og privat sektor alene. De statlige myndighetene bør ivareta en avveining av dette hensynet når de gir sine innspill i planprosesser, sier byplanleggeren.

Etterlyser nye samhandlingsmodeller

Rapporten identifiserer også at det er store variasjoner i kommune-Norge. Områder med høy befolkningsvekst og fortetting står overfor større utfordringer. Planleggere må håndtere mer komplekse problemstillinger enn før og interessekonflikter bidrar til flere innsigelser og klager, som øker behandlingstiden.

– Det er framtredende i alle kommunene at nybygging gjennom transformasjon, som er den utbyggingspolitikken kommunene er pålagt, er vanskelig. Kommunene har i praksis ikke mange koordineringsvirkemidler ta i bruk, sier Berit Irene Nordahl, forskningssjef ved Oslo Met. 

-Pålegg om felles planlegging ser ut til å skape mer problemer enn de løser. Skal kommune og utbygger løse boligbygging gjennom transformasjon på en god måte, må det nye samhandlingsmodeller til.

-Kapasitet og kompetanse må bygges både hos kommunene og hos utbyggerne, mener Nordahl.