Skip to content

Over 20 år med bybaneplanlegging i Bergen

Asplan Viak har vært en sentral aktør i planleggingen av alle de 5 byggetrinnene på bybanen. Våre fagfolk har vært med å forme løsningene helt fra starten i 2002 da reguleringsplanen for Bergen sentrum–Nesttun startet opp, og frem til i dagens prosjekterings-oppdrag på strekningen Sentrum-Åsane.

Reguleringsplan for bybane er et svært komplekst og sammensatt planarbeid som innebærer omfattende samhandling og koordinering på tvers av disipliner, fag, offentlige etater og myndigheter. Rådgivere fra mange forskjellige fag må bli enige om en felles trasé og tilpasning til omgivelsene, noe som krever grundig innsikt, iherdig innsats og stor tålmodighet. Alle våre fagavdelinger har deltatt i samarbeidet om å finne de beste løsningene.

I stor grad handler bybaneplanlegging om byutvikling – ikke bare om kollektivtrafikk og tekniske løsninger. Banen har gitt form til sentrale byrom, og er med på vitalisere bylivet på de stedene som den stopper. På alle delstrekninger har det vært stort fokus på formgivning og materialbruk, og våre landskapsarkitekter har bidratt mye til dette. Bybanen ble tildelt «vakre veiers pris» i 2012.

Det har foregått en utstrakt byfornyelse med nyetableringer, opprusting og fortetting langs trasèen. På denne måten bidrar bybanen til målsettingen om en bærekraftig kompakt byutvikling, og hevdes av mange å være et byutviklingsinstrument – like mye som et kollektivsystem. Våre folk har i denne sammenheng bidratt med GIS-analyser og modellering av trafikk.

Langs bybanesporene legges et avansert puslespill med lokalveisystem, gang- og sykkelveier, holdeplasser, vann og avløpsledninger, grøntanlegg og tekniske instillasjoner. Bybanen skal finne sin plass igjennom senterområder med tilhørende bebyggelse og blå-grønne strukturer. Våre medarbeidere opplever det som spennende å være med på å forme byen på denne måten. 

Bybanen har blitt svært populær og er en stor passasjersuksess. Det har vært en markant økning i andelen kollektivreisende og antall passasjerer har økt hvert år siden åpningen i 2010, med unntak av koronaperioden. Bybanen utgjør ryggraden i et helhetlig kollektivsystem sammen med buss, og gode overgangspunkter mellom bane og buss er derfor en viktig del av prosjektet.

Asplan Viak har hatt forskjellige roller på de ulike byggetrinnene:

Bergen sentrum–Nesttun: Reguleringsplan og teknisk forprosjekt + Detaljprosjektering

Nesttun–Lagunen: Teknisk forprosjekt + Trafikkavvikling i byggefasen + Detaljprosjektering/ oppfølging av VA-omlegging

Lagunen–Flesland: Reguleringsplan og teknisk forprosjekt + Detaljprosjektering

Bergen sentrum–Fyllingsdalen: Prosjektering og oppfølging i byggefasen + Oppfølging av trafikkfaseplaner

Bergen sentrum–Åsane: Reguleringsplan og teknisk forprosjekt + Prosjektering

Våre oppdragsgivere har vært Bergen kommune, Bybanen utbygging, Bergensprogrammet/ Miljøløftet, Vestland fylkeskommune/ Skyss, og Statens vegvesen.

Pågår nå:
I 2023 signerte samarbeidsgruppen CORAV (Cowi, Rambøll, Asplan Viak) en kontrakt med Bybanen Utbygging AS om prosjektering av bybanen til Åsane. I prosjektet inngår det også sykkelstamveg og all nødvendig omlegging av veier, samt opprusting av alle områder som berøres av bybaneprosjektet. Kontrakten omfatter utarbeidelse av detaljplaner, arbeidsbeskrivelse/ arbeidstegninger, og oppfølging i anleggstiden.