Skip to content

Effekter av trafikkøyer

Et vurderingsgrunnlag for prioriteringer

Lange kryssingsavstander er en sikkerhetsutfordring for fotgjengere. Et vanlig trafikksikkerhetstiltak for å redusere risikoen ved kryssing av flere kjørefelt er å etablere trafikkøyer. Trafikkøyer kan derimot gå negativt ut over syklister ved at sykkelfelt må opphøre grunnet plasshensyn. Dette gjør at syklister må interagere med øvrig trafikk, noe som kan gå negativt ut over deres opplevde trygghet og sikkerhet.

Formålet med denne rapporten er å analysere effekter av trafikkøyer og ulik sykkelinfrastruktur på fotgjengeres sikkerhet og opplevde trygghet i ikke-signalregulerte gangfelt ved kryssing av mer enn to kjørefelt. Mer spesifikt, undersøke når det er nødvendig med trafikkøyer ved gangfelt uten signalregulering, og særlig i gater der det er opphøyd sykkelfelt.

Asplan Viak har på vegne av Oslo kommune Bymiljøetaten gjennomført et oppdrag om å utrede når det er nødvendig med trafikkøyer ved gangfelt uten signalregulering, og særlig i gater der det er opphøyd sykkelfelt. Det er i dette prosjektet gjennomført en litteraturstudie, intervjuer, observasjoner, og videoanalyse. Våre analyser har resultert i et sett med anbefalinger om når trafikkøy bør brukes og når det kan unngås. Hovedkonklusjonen er at opphøyde sykkelfelt i seg selv, trolig ikke reduserer behovet fotgjengere opplever for trafikkøyer.

Rapport: AV-rapport 3/2023 Effekter av trafikkøyer (.pdf)

Kontakt

Aurora Strætkvern

Analyse, plan og landskap

Kontor

Oslo

Kompetanseområder