Skip to content

Effektstudie delingsmobilitet

Hvis du har 100 millioner kroner til disposisjon og et mål om nullvekst i personbiltrafikken – hvordan bør du bruke pengene? Hva gir best måloppnåelse og hva er mest kostnadseffektivt?

Mobilitetssektoren er i en rivende utvikling.  Teknologisk utvikling, nye arbeidsformer, delingsøkonomi og endringer i etterspørselen etter transport utfordrer kollektivselskaper og tjenestetilbydere. Samtidig forsterkes mål om klima- og miljøvennlig utvikling for byområdene. Det overordnede målet for våre fire største byområder er at all vekst i personbiltrafikken skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

Hva gir mest effekt?

Kollektiv, -og mobilitetsselskapene AtB, Skyss og Kolumbus ønsket bedre kunnskap om effekten av delte mobilitetstjenester, og formulerte følgende problemstilling:  

«La oss si at bevilgende myndigheter i en gitt situasjon har 100 millioner kroner å bruke for å oppnå nullvekstmålet, og at de selvsagt ønsker å bruke midlene på den måten som gir mest effekt.

Får man da mest igjen for pengene ved å styrke busstilbudet eller ved å investere i delingsmobilitet (f.eks. premium bysykkelsystem).»

Selskapene har ønsket å utforske hvordan nye mobilitetstjenester kan bidra til nullvekstmålet for biltrafikken i Trondheimsområdet, Bergen og Nord-Jæren, og hva som er riktig bruk av tilgjengelige midler.

Asplan Viak har samarbeidet med Norheim Analyse og Strategi om denne studien, som har vært gjennomført i tett samarbeid med de tre selskapene. 

Tre anbefalinger

Hovedkonklusjonen er at nye mobilitetsløsninger kan være et nyttig supplement til tradisjonell kollektivtransport. I tillegg gis tre anbefalinger:

Anbefaling 1: Utvikle bruken av elsparkesykler/bysykler i kombinasjon med kollektivtransport dersom det offentlige skal støtte dette økonomisk.

Anbefaling 2: Vurder hvilke trafikanter man flytter over ved bruk av samkjøring, og benytt denne tjenesten der man i størst grad henter reiser fra bil, eller fra kollektivtransport med lavt passasjerbelegg.

Anbefaling 3: Vurder markedet for private tilbydere og hvilken rolle det offentlige bør ta, avhengig av modenhet i markedet, risikovilje og potensialet for måloppnåelse.

Her kan du se opptak fra frokostmøtet der studien presenteres:

Rapport: AV-rapport 3/2023 Effektstudie delingsmobilitet (.pdf)

Kontakt

Hanne Bertnes Norli

Analyse, plan og landskap

Kontor

Oslo

Kompetanseområder