Evaluering av kollektivtilbudet i Stor-Trondheim
Et godt, kundevennlig og effektivt kollektivtilbud er en viktig faktor i byvekstavtalene. Evaluering av dagens kollektivtilbud i Stor-Trondheim skal danne grunnlag for Mobilitetsanbud 2029 og anbefalinger om tiltak i Miljøpakken for Trondheimsområdet.
På oppdrag for Trøndelag fylkeskommune har Asplan Viak, i samarbeid med Strategisk Ruteplan, gjennomført en evaluering av kollektivtilbudet i Stor-Trondheim. Evalueringen skal danne grunnlag for fylkeskommunens anbudsprosess Mobilitetsanbud Stor-Trondheim 2029 (MST2029) og gi videre innspill til arbeid med tiltak i byvekstavtalen for Trondheimsområdet – Miljøpakken. Evalueringen har tatt utgangspunkt i omleggingen av rutetilbudet i 2019 og innføring av Metrobuss i Trondheim, som et sentralt tiltak finansiert gjennom Miljøpakken.
Nullvekst i biltrafikken ligger til grunn
Det overordnede målet for Miljøpakken om nullvekst i biltrafikken ligger til grunn for evalueringen. Vi har analysert data knyttet til trafikkutvikling, reisemiddelfordeling, fremkommelighet og kundetilfredshet, gjennomført intervjuer og innhentet erfaringer fra sammenlignbare byområder i Norden. En sentral del av arbeidet har vært analyser av konkurranseforhold og vurdering av markedspotensial for videre vekst i kollektivtrafikken.
Vi anbefaler en videreutvikling av dagens system
Evalueringen viser at kollektivtilbudet i Stor-Trondheim bidrar til nullvekstmålet, men at videre utvikling av tilbudet bør målrettes mot områder med potensial for å overføre reiser fra bil til kollektivtransport. Rapporten anbefaler en videreføring av dagens nettverksbaserte system, en styrket innsats på fremkommelighetsarbeid og videre optimalisering av bussrutenettet. Det pekes videre på at Trønderbanen har en viktig rolle i nettverket, men at lokale baneløsninger har mindre markedspotensial. Nye tjenester som mikromobilitet og delingsmobilitet kan ha en viktig rolle i fremtidens mobilitetsnettverk, i kombinasjon med øvrig kollektivtransport.