IINTO-ZERO
Integrert planlegging av nullutslippområder
Asplan Viak har i 3 år ledet et innovasjonsprosjekt med formål å utvikle bedre verktøy for klimavennlig utvikling av områder. 11 partnere har jobbet med temaer som bygg og materialbruk, mobilitet, infrastruktur og energiforsyning. Resultatene av prosjektet inkluderer både ny kunnskap, flere nye verktøy, samt utprøving i case-studier.
Bakgrunn
Prosjektet, som ble påbegynt i 2021, tok utgangspunkt i at planlegging og realisering av områder og byer med lave direkte og indirekte utslipp er en forutsetning for å nå målene om et lavutslippssamfunn i fremtiden. Dette temaet ble blant annet utforsket i forskningssenteret Zero Emission Neighbourhoods in Smart Cities (FME-ZEN), hvor Asplan Viak var en av mange ulike partnere. Into-Zero-prosjektet var en videreføring og operasjonalisering av de lærdommene vi tok med oss fra deltakelsen.
Det finnes en rekke analytiske- og planleggingsverktøy som hver for seg jobber med ulike aspekter av klimavennlig områdeplanlegging. Det er imidlertid begrenset kunnskap om den integrerte virkningen av disse tilnærmingene; verktøykassen bærer preg av å være fragmentert og behandle ulike tema hver for seg.
Resultater
Et av hovedmålene i prosjektet var derfor å utvikle en mer integrert verktøykasse som bedre svarer ut samfunnets behov for kunnskap om klimavennlige løsninger for områder. Det ble utviklet både mer kunnskap og kompetanse, samt analyseverktøy i prosjektet. Dette ble anvendt og testet i ulike case, i samarbeid med øvrige partnere i prosjektet.
Verktøy som ble utviklet i prosjektet
Verktøy for overordnet analyse av klimaeffekter på områdenivå, inkludert energi, beboermobilitet, arealbeslag og mobilitet.
Verktøyet, med arbeidsnavn “Auto plan zero, APZ” inkluderer mulighet til å definere et prosjektområde i kart, og beregne et klimaregnskap for de neste 50 år, basert på det som finnes av informasjon om området i ulike kartlag. Dette inkluderer energibruk i bygg, arealbruk, materialer og beboermobilitet. Løsningen henter informasjon fra blant annet matrikkelen arealbruksdata og kombinerer denne informasjonen med pre-kalkulerte klimautslippsdata for å lage estimatene.
Videre kan det defineres ulike alternative utviklingsscenarioer for området, herunder riving/bygging av bygg, med tilhørende spesifikasjon av bygningstype, energiklasse mm. Klimaeffekten av ulike tiltak på materialer, energibruk og -forsyning og mobilitet kan utforskes i løsningen, og sammenliknes med andre scenarioer.
APZ er en videreutvikling av verktøyet “Område-LCA” som Asplan Viak har utviklet og brukt i forskjellige utbyggingsprosjekter tidligere.
Verktøyet foreligger per dags dato som en fungerende prototyp for internt bruk. Ta kontakt med Alexander Borg, alexander.borg@asplanviak.no, for mer informasjon og muligheter til å utforske bruk av verktøyet i prosjekt.
_______
AV energiplanlegging – Verktøy for planlegging av energisystemer på områdenivå, med fokus på energi, effekt og samspill mellom forsyningsløsninger
Gjennom prosjektet ble det identifisert behov for bedre verktøy for energiplanlegging for større område. I slike prosjekter er det behov for å ta hensyn til dagens behov for tilført energi og effekt, økt behov som følge av utbygging, samt en kvantifisering av effekten av ulike tiltak som kan gjøres innen ENØK og energiforsyningsløsninger.
AV Energiplanlegging beregner energi- og effektbehov til en bygningsmasse. Alt fra nabolag opp til hele kommuner og fylker. Verkøyene kan brukes til å finne de beste energiforsyningsløsningene, klimagassutslipp, kostnader, flaskehalser og hvordan disse kan løses.
Beregningsmotoren som ligger i bunn, Energimotoren, kan kobles opp mot ulike type GIS-verktøy. Det kan være ArcGIS, Streamlit eller andre verktøy. Det er den samme Energimotoren som ligger i bunn. Det kan legges til nye funksjoner, avhengig av hva oppdraget og kunde krever og trenger.
Verktøyet bruker relevant matrikkeldata for å si noe om energistandarden og -behov for hvert enkelt bygg. Dette kobles opp med erfaringstall på energibehov slik at man får et energibehov per time over et år fordelt på oppvarming og direkte elektrisitet. Videre gjøres det beregninger av mengden levert energi, basert på ulike energiforsyningsløsninger.
Basert på kartlag som sier noe om energimerke, kulturminne, fjernvarmetilknytning, grunnforhold m.m., legges det føringer for hva som kan være aktuelle løsninger for energi for det geografiske området.
Les mer om verktøyet her: Energiplanlegging | Energiplanleggingsverktøy fra Asplan Viak (av-energiplanlegging.no)
Kontakt Asplan Viak: Vidar Lind Yttersian, vidar.yttersian@asplanviak.no.
_______
Bærekraftsverktøyet SØM – tidligfase skreddersydd oversikt over miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft på prosjektnivå
Det er ikke lett å konkretisere hva miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft faktisk betyr for det enkelte utbyggingsprosjekt. SØM gjør dette arbeidet mer systematisk og kostnadseffektivt i planleggingsfasen for prosjekter. Verktøyet er tverrfaglig forankret blant eksperter på miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft, og er kalibrert mot BREEAM, EU-taksonomien, Futurebuilt m.m.
Bærekraftsverktøyet hjelper deg med å:
- Evaluere prosjekter og sammenlikne alternativer
- Få oversikt over relevante bærekraftstemaer i tidligfase
- Lage og følge opp bærekraftsstrategier
- Synliggjøre og visualisere arbeid med bærekraft, og bidra til en god dialog mellom ulike interessenter
Kontaktperson i Asplan Viak: Sigurd Oland Nedrelid, sigurd.nedrelid@asplanviak.no
_______
Markedspotensialmodellen for grønn mobilitet
Gjennom INTO-ZERO har Asplan Viak utviklet en markedspotensialmodell for grønn mobilitet. Modellen bygger på kjente strategiske transportmodellverktøy (RTM) som analyserer sammenheng mellom arealbruk, transportbehov og preferanser for ulike mobilitetsløsninger.
Markedspotensialmodellen er utviklet for at planleggere av byområder lettere skal kunne målrette tiltak innenfor et geografisk område. Ved bruk av modellen kan man identifisere de områdene der kollektivtransport eller andre grønne mobilitetsløsninger kan konkurrere med personbilen, og der man bør prioritere å sette inn tiltak.
Modellen viser hvilke områder der man ved relativt enkle justeringer i tilbudet kan øke andelen grønne reiser. Den viser også hvilke områder som bør prioriteres for bolig eller næringsutvikling, dersom målet er å redusere biltrafikken.
Markedspotensialmodellen er et enkelt Excel-basert verktøy der brukeren kan legge inn ulike variable, og med kobling til GIS for å visualisere resultatene.
Kontaktperson i Asplan Viak: Hanne Bertnes Norli, hanne.norli@asplanviak.no.
Ved behov for mer informasjon oppfordrer vi til å besøke siden til de ulike tjenestene som det er linket til over og eventuelt kontakte den oppgitte kontaktpersonen for disse. For andre spørsmål om prosjektet eller relaterte tjenester; ta kontakt med angitt kontaktperson for prosjektet på denne siden.