Kunnskapsgrunnlag
og viktige veivalg
![false,[class => block h-full w-full]](https://www.asplanviak.no/content/uploads/2024/10/Analyse.jpg)
Siden tidlig på 60-tallet, har regional og kommunal planlegging i bred forstand vært et av kjerneområdene i Asplan Viaks virksomhet. Vi har solid kunnskap om samfunnsutviklingen og de rammebetingelser og utfordringer lokale og sentrale myndigheter står overfor.
Samfunnsplanlegging er komplekst, og består av mange avhengigheter mellom tiltak og virkemidler man ønsker å gjennomføre, og trender og drivkrefter som påvirker ønsket utvikling. Det handler som oftest ikke om å finne ett svar på en problemstilling, men å synliggjøre konsekvenser av ulike veivalg.
For at beslutningstakere skal kunne foreta strategiske veivalg og avveininger mellom mål og samfunnshensyn kreves grundige, gode analyser, som formidles på en oversiktlig og pedagogisk måte.
Vi gjennomfører analyser og metodeutvikling i tett samarbeid med våre oppdragsgivere, og bidrar til at viktige beslutninger blir fattet på best mulig faglig grunnlag. På oppdrag for departementer og direktorater har vi utarbeidet en rekke veiledere, og vi samarbeider ofte om ulike forskning- og FoU-prosjekter.
Med et tydeligere fokus på samfunnsøkonomi i Nasjonal Transportplan, stilles det også stadig strengere krav til gjennomføring av analysene, og at flest mulige elementer inngår som en del av analysen som en del av de prissatte konsekvensene.
Våre samfunnsøkonomer har lang erfaring med gjennomføring av samfunnsøkonomiske analyser og nytte-/kostnadsberegninger innen transportområdet. Vi har erfaring med å jobbe med etablerte håndbøker og offisielle verktøy fra transportetatene for beregning av prissatte konsekvenser innenfor transportområdet.
Vi har blant annet benyttet Jernbanedirektoratets samfunnsøkonomiske modell «SAGA» i kost/nytte-beregninger i jernbaneprosjekter og Statens vegvesens verktøy «EFFEKT» for vegprosjekter. Nyttevirkninger oppstår også i andre delmarkeder enn transport. Et eksempel er mernytte grunnet høyere produktivitet når områder knyttes tettere sammen gjennom transporttiltak. Asplan Viak gjennomfører beregninger av mernytte i samferdselsprosjekter etter veileder og mal fra Statens vegvesen.
Et omforent kunnskapsgrunnlag er en helt avgjørende forutsetning for planlegging og utvikling av byer, steder og områder. Vi jobber systematisk og etterprøvbart med kvantitative analyser som forklarer grunnleggende forhold ved stedene våre, forhold som er avgjørende for kunnskapsbasert diskusjon og planlegging.
GIS (geografiske informasjonssystemer) er et særlig viktig verktøy som benyttes i de ulike kvantitative stedsanalysene. Kart og kartløsninger er et kraftig formidlingsverktøy og gir mulighet for ny innsikt og bedre forståelse av hvordan steder og byer fungerer.
Asplan Viak er markedsledende på utvikling og formidling av stedsanalyser med GIS-verktøy. I tillegg benytter vi en rekke modeller (ATP-modellen, ATP-handel, ADV, markedspotensialmodellen) og andre kvantitative metoder for å utarbeide statistikk, kart og analyser som kompletterer de geografiske analysene. Vi jobber både overordnet og detaljert, og tilpasser nivået til behov og rammer.
- Befolkningsanalyser (framskrivninger, bosettingsmønster)
- Lokaliseringsanalyser
- Boliganalyser
- Fortettingsanalyser
- Nærings- og handelsanalyser
- Tilgjengelighetsanalyser og ABC-kartlegginger
- Overordnet naturkartlegginger og arealregnskap
- Potensialberegninger for ulike mobilitetsformer
- Reisevaner
- Alternativanalyser
- Evalueringer
En KVU er en metode for å utrede ulike måter å løse et behov på, og som følger noen faste steg. Innledningsvis er det viktig å få utarbeidet en god behovsanalyse med situasjonsbeskrivelse og problembeskrivelse, slik at en får en solid forståelse som skal løses med investeringen. Her identifiseres samfunnsbehov og relevante brukergruppers behov.
Behovsanalysen gir grunnlag for å beskrive mål og føringer/krav for prosjektet. Deretter utvikles alternative konsepter som kan svare ut det definerte behovet. Konseptene detaljeres på overordnet nivå, men tilstrekkelig til at en kan gjøre et grovt kostnadsanslag og vurdere gjennomførbarhet og konsekvenser. Anbefaling av konsept for videre planlegging gjøres på grunnlag av en samfunnsøkonomisk analyse og vurdering av måloppnåelse i henhold til krav og mål for investeringen.
Til slutt beskrives føringer for videre planarbeid (forprosjektfase, reguleringsplan, osv.). Vi har lang erfaring med å utarbeide konseptvalgutredninger for både statlige og kommunale oppdragsgivere, i første rekke i tilknytning til samferdsel, samt torg og byrom.
KVU-er vi har utarbeidet de senere år:
- Sykkeltilrettelegging mellom Hasle og Grünerløkka
- Holbergs plass
- Sykkeltilrettelegging Waldemar Thranes gate og Sannergata
- Transportsystemet i Nord-Norge
- Sykkeltilrettelegging Torshovdalen
- Bergensgata og Maridalsveien
- Sykkeltilrettelegging Rasmus Winderens vei og Holmenveien
- Sykkeltilrettelegging mellom Slottsparken og Frognerparken
- Frognerbadet
- Sykkeltilrettelegging Slemdalsveien og Slemdalskrysset
- Kongsvingerbanen
- Logistikknutepunkt i Bergensregionen
- Østre linjes forbindelse mot Oslo
Asplan Viak har en tverrfaglig konsulentgruppe som kan bistå innenfor en rekke samfunnsmessige problemstillinger. Vi jobber både for offentlig og privat sektor, og utfører blant annet:
- politiske analyser og rådgivning,
- evaluering av offentlige programmer, tiltak og policyer,
- stakeholder-analyser,
- prosessledelse og
- samfunnsøkonomiske analyser.
Gruppen har master- og doktorgadskompetanse innenfor samfunnsvitenskapelig fag som statsvitenskap, samfunnsgeografi, sosiologi og samfunnsøkonomi.