Skip to content

Kunnskapsgrunnlag
og viktige veivalg

Siden tidlig på 60-tallet, har regional og kommunal planlegging i bred forstand vært et av kjerneområdene i Asplan Viaks virksomhet. Vi har solid kunnskap om samfunnsutviklingen og de rammebetingelser og utfordringer lokale og sentrale myndigheter står overfor.

Samfunnsplanlegging er komplekst, og består av mange avhengigheter mellom tiltak og virkemidler man ønsker å gjennomføre, og trender og drivkrefter som påvirker ønsket utvikling. Det handler som oftest ikke om å finne ett svar på en problemstilling, men å synliggjøre konsekvenser av ulike veivalg.

For at beslutningstakere skal kunne foreta strategiske veivalg og avveininger mellom mål og samfunnshensyn kreves grundige, gode analyser, som formidles på en oversiktlig og pedagogisk måte.

Vi gjennomfører analyser og metodeutvikling i tett samarbeid med våre oppdragsgivere, og bidrar til at viktige beslutninger blir fattet på best mulig faglig grunnlag. På oppdrag for departementer og direktorater har vi utarbeidet en rekke veiledere, og vi samarbeider ofte om ulike forskning- og FoU-prosjekter.

Med et tydeligere fokus på samfunnsøkonomi i Nasjonal Transportplan, stilles det også stadig strengere krav til gjennomføring av analysene, og at flest mulige elementer inngår som en del av analysen som en del av de prissatte konsekvensene.

Våre samfunnsøkonomer har lang erfaring med gjennomføring av samfunnsøkonomiske analyser og nytte-/kostnadsberegninger innen transportområdet. Vi har erfaring med å jobbe med etablerte håndbøker og offisielle verktøy fra transportetatene for beregning av prissatte konsekvenser innenfor transportområdet.

Vi har blant annet benyttet Jernbanedirektoratets samfunnsøkonomiske modell «SAGA» i kost/nytte-beregninger i jernbaneprosjekter og Statens vegvesens verktøy «EFFEKT» for vegprosjekter. Nyttevirkninger oppstår også i andre delmarkeder enn transport. Et eksempel er mernytte grunnet høyere produktivitet når områder knyttes tettere sammen gjennom transporttiltak. Asplan Viak gjennomfører beregninger av mernytte i samferdselsprosjekter etter veileder og mal fra Statens vegvesen.

Et omforent kunnskapsgrunnlag er en helt avgjørende forutsetning for planlegging og utvikling av byer, steder og områder. Vi jobber systematisk og etterprøvbart med kvantitative analyser som forklarer grunnleggende forhold ved stedene våre, forhold som er avgjørende for kunnskapsbasert diskusjon og planlegging.

GIS (geografiske informasjonssystemer) er et særlig viktig verktøy som benyttes i de ulike kvantitative stedsanalysene. Kart og kartløsninger er et kraftig formidlingsverktøy og gir mulighet for ny innsikt og bedre forståelse av hvordan steder og byer fungerer.

Asplan Viak er markedsledende på utvikling og formidling av stedsanalyser med GIS-verktøy. I tillegg benytter vi en rekke modeller (ATP-modellen, ATP-handel, ADV, markedspotensialmodellen) og andre kvantitative metoder for å utarbeide statistikk, kart og analyser som kompletterer de geografiske analysene. Vi jobber både overordnet og detaljert, og tilpasser nivået til behov og rammer.

  • Befolkningsanalyser (framskrivninger, bosettingsmønster)
  • Lokaliseringsanalyser
  • Boliganalyser
  • Fortettingsanalyser
  • Nærings- og handelsanalyser
  • Tilgjengelighetsanalyser og ABC-kartlegginger
  • Overordnet naturkartlegginger og arealregnskap
  • Potensialberegninger for ulike mobilitetsformer
  • Reisevaner
  • Alternativanalyser
  • Evalueringer

En KVU er en metode for å utrede ulike måter å løse et behov på, og som følger noen faste steg. Innledningsvis er det viktig å få utarbeidet en god behovsanalyse med situasjonsbeskrivelse og problembeskrivelse, slik at en får en solid forståelse som skal løses med investeringen. Her identifiseres samfunnsbehov og relevante brukergruppers behov.

Behovsanalysen gir grunnlag for å beskrive mål og føringer/krav for prosjektet. Deretter utvikles alternative konsepter som kan svare ut det definerte behovet. Konseptene detaljeres på overordnet nivå, men tilstrekkelig til at en kan gjøre et grovt kostnadsanslag og vurdere gjennomførbarhet og konsekvenser. Anbefaling av konsept for videre planlegging gjøres på grunnlag av en samfunnsøkonomisk analyse og vurdering av måloppnåelse i henhold til krav og mål for investeringen.

Til slutt beskrives føringer for videre planarbeid (forprosjektfase, reguleringsplan, osv.). Vi har lang erfaring med å utarbeide konseptvalgutredninger for både statlige og kommunale oppdragsgivere, i første rekke i tilknytning til samferdsel, samt torg og byrom.

KVU-er vi har utarbeidet de senere år:

  • Sykkeltilrettelegging mellom Hasle og Grünerløkka
  • Holbergs plass
  • Sykkeltilrettelegging Waldemar Thranes gate og Sannergata
  • Transportsystemet i Nord-Norge
  • Sykkeltilrettelegging Torshovdalen
  • Bergensgata og Maridalsveien
  • Sykkeltilrettelegging Rasmus Winderens vei og Holmenveien
  • Sykkeltilrettelegging mellom Slottsparken og Frognerparken
  • Frognerbadet
  • Sykkeltilrettelegging Slemdalsveien og Slemdalskrysset
  • Kongsvingerbanen
  • Logistikknutepunkt i Bergensregionen
  • Østre linjes forbindelse mot Oslo

Når et tiltak eller en plan skal utarbeides er det behov for å klargjøre hvilke konsekvenser dette har for omgivelsene. En konsekvensutredning (KU) skal bidra til at virkningene for miljø og samfunn blir synliggjort og tatt hensyn til når et tiltak planlegges. Konsekvensutredningen skal også ligge til grunn når det tas beslutning om tiltaket i det hele tatt skal gjennomføres. Når og hvordan man skal utarbeide en konsekvensutredning er strengt regulert gjennom Forskrift om konsekvensutredninger Forskrift om konsekvensutredninger – Lovdata.

I Asplan Viak har vi lenge vært ledende på å utarbeide tverrfaglige konsekvensanalyser som gir utbyggere og kommuner det faglige kunnskapsgrunnlaget som er nødvendig for deres beslutninger og vedtak. Vi har kompetanse innen alle fagfelt som en konsekvensutredning omfatter, blant annet innen naturmangfold, kulturmiljø, klimagassutslipp og friluftsliv. Vi bruker alltid anerkjent metodikk og veiledere som M-1941 Konsekvensutredning av klima og miljø – KU-veileder – miljodirektoratet.no, og bidrar også til utvikling og forbedring av disse. Konsekvensutredningene kan være store og for hele kommuner, eller for mindre enkelttiltak som nytt skolebygg eller GS-veg. Gjennom bruk av nye verktøy som GIS og kartfortellinger kan vi fremstille komplekse grunnlag om plantiltak og konsekvenser på en enklere måte for våre oppdragsgivere og for andre beslutningstakere.

Noen konsekvensutredninger vi har utarbeidet de senere år:

  • Kommuneplan for Bamble
  • Kommuneplan for Stjørdal
  • Frier Vest og Frier Tråk (industri)
  • NTNU Campus i Trondheim
  • E136 Flatmark-Marstein (samferdsel)