Skip to content

Vi planlegger for fremtiden

Vi analyserer og planlegger for bærekraftig mobilitet, i og mellom byer og tettsteder. Vi jobber langs hele spekteret, fra strategiske areal, – og transportanalyser til planlegging og prosjektering av tiltak i mobilitetsnettverkene

Utvikling av bærekraftige transport- og mobilitetsløsninger handler om å se sammenhenger mellom en rekke tiltak og virkemidler innenfor arealbruk, infrastruktur, tilbudsutvikling, prisvirkemidler, samt organisering og prioritering av tjenester. Rådgiverne våre har bred erfaring og kompetanse på modeller og analyseverktøy, prosessledelse, planlegging og gjennomføring av tiltak.



Kontakt

Hanne Bertnes Norli

Analyse, plan og landskap

At flere sykler er nødvendig for å nå målsettinger om nullvekst i biltrafikken.

For å lykkes med sykkelsatsning er det en utfordring å finne løsningene som ivaretar alle fra transportsyklister til barn og eldre. Byer som har tilrettelagt godt for sykling har lykkes med økt sykkelbruk.

Reisevaneundersøkelser gir kunnskap om sykkelbruk i ulike geografiske områder og verdsettingsundersøkelser gir kunnskap om hvilke egenskaper trafikantene legger vekt på. Ved å kombinere denne kunnskapen med konkrete egenskaper ved sykkelvegnettet er det mulig å analysere sykkeltilgjengelighet og etterspørselseffekt av ulike sykkeltiltak.

Gåing og sykling gir økt folkehelse og arealeffektive byer og tettsteder. For å få flere til å gå og sykle må vi bygge omgivelser som er attraktive å bevege seg i, og sørge for at veier og gater har et trafikkbilde som er både trygt og oversiktlig. Tilrettelegging for gående og syklende handler like mye om å styre fartsnivå og trafikkmengde der myke trafikanter ferdes, som å bygge nye fortau, snarveier og sykkelanlegg. For å skape gode nærmiljø og skoleveier som tilrettelegger for barns selvstendige mobilitet må trafikksikkerhet og orienterbarhet ivaretas. Vi bistår med både registreringer, utredninger, løsningsvalg, planlegging og evalueringer av tilrettelegging, i tillegg til analyser av gåing og sykling i mobilitetsplanlegging. Ekspempler på dette er:

  • Sykkelpotensialanalyse
  • Modellering av tilgjengelighet for gående
  • Detaljplanlegging og prosjektering av gang- og sykkelinfrastruktur
  • Mobilitetsplaner etter BREEAM-metodikk
  • Trafikksikkerhetsrevisjoner
  • Rådgiving om sykkelparkering

Arealutvikling og transportbehov henger sammen og påvirker hverandre gjensidig. Det finnes mye kunnskap om hvordan arealbruk påvirker reisebehov og folks valg av transportmiddel, men transportsystemenes påvirkning på den langsiktige arealutviklingen er vel så viktig å ha kjennskap til. Sammenhengene er komplekse og varierte, avhengig av om vi jobber på strategisk overordnet nivå ifm kommuneplan, fylkesplan eller statlige planer, eller med konkrete utviklingsprosjekt for et område, et knutepunkt el. l. Vi bistår på alle nivå innen areal, – og transportplanlegging og bruker velkjente metoder og verktøy  . Vi har også egne analyseverktøy som er utviklet gjennom partnerbaserte forskningsprogrammer. Vi gjennomfører blant annet:

  • Byutredninger
  • Reisevaneanalyser
  • Transportmodellberegninger
  • Scenarioanalyser
  • Lokaliseringsanalyser og ABC-analyser
  • Parkeringsanalyser

Kollektivtransporten er ryggraden  i mobilitetstilbudet i byområdene våre. Et effektivt og attraktivt kollektivtilbud gjør at flere velger å sette fra seg bilen, og bidrar til at vi når det vedtatte nullvekstmålet for personbiltrafikken i de største byområdene.

For at flest mulig skal se kollektivtransport som et reelt alternativ til bil er det viktig å jobbe helhetlig med løsninger som kombinerer ulike kollektivtransportmidler, som tog, bane, buss, med andre delte mobilitetstjenester, samt gange og sykling.

Arealutvikling er et sentralt langsiktig virkemiddel som kan bygge opp om et attraktivt kollektiv-, og mobilitetstilbud, mens regulering og prising er kortsiktige virkemidler som ofte er nødvendige for å sikre kollektivtrafikkens konkurransekraft.

Vi har lang og bred erfaring med både strategiske analyser og operativ planlegging av kollektiv- og mobilitetstilbud, og leverer oppdrag innen:

  • Areal,- og transportanalyser
  • Konkurranseflater og markedspotensial
  • Rutestruktur og tilbudsutvikling
  • Knutepunktsutvikling og fremkommelighetstiltak
  • Planlegging og prosjektering av infrastrukturtiltak for buss og bane

Det pågår arbeid med byvekstavtaler i ni byområder. Sju av disse har inngått byvekstavtaler mellom kommuner, fylker og staten for å jobbe sammen om en bærekraftig areal, – og transportutvikling. Nullvekstmål for personbiltrafikken er en premiss for å inngå slike avtaler, og partene i samarbeidet forplikter seg til å finansiere og gjennomføre en portefølje av tiltak for å nå målet.

For å kunne utvikle effektive virkemiddelpakker er det nødvendig med god kunnskap om hvilke tiltak som har best effekt, og hvilke budsjettmessige konsekvenser dette får. Asplan Viaks rådgivere har bred erfaring med bypakker, bymiljøavtaler og byvekstavtaler og kan bistå på alle nivåer.

  • Areal, – og transportanalyser og mobilitetsanalyser
  • Analyse av virkemiddelbruk
  • Prosessledelse
  • Planlegging og gjennomføring av tiltak

Effektive transporter av varer og gods er viktig for at samfunnet skal fungere. Bylogistikk handler også om alle de «usynlige» aktivitetene knyttet til bydrift og kommunale tjenester, som er sentrale for at byen skal være attraktiv for innbyggere og næringsliv.

Samtidig må belastningen på klima, miljø og omgivelser være så lav som mulig. Vi har utviklet strategiske analyseverktøy som kan bistå kommuner og fylkeskommuner i analyser og planlegging for vare-, og godstransport og bylogistikk. Analysemodellene bygger på kjente verktøy som RTM23+ og resultatene kan presenteres med GIS-baserte kartfortellinger.

Vi har god erfaring med planlegging og tilrettelegging for bylogistikk i konkrete byutviklingsprosjekter, og bruker våre tverrfaglige team til å se bylogistikk i sammenheng med øvrig mobilitet og byliv.

By og samfunn

Campussamling NTNU

Kongsgård Park

Illustrasjon av vannbehandlingsanlegg

Infrastruktur

Espeland vannbehandlingsanlegg

Arkitektur

Markeveien 1

Blomstereng med stedegne arter innenfor areal for Breeam

Landskapsarkitektur

Fløybyen

En badebrygge i tre med et lite sitteamfi og trapp ned til vannet. Foto: Asplan Viak

Landskapsarkitektur

Grilstad Marina

Dronebilde av Nye Langøyene viser en u-formet tilrettelagt badestrand i forkant av en gjennomgående gresslette, omgitt av løvskog. Utformet av landskapsarkitekter og et tverrfaglig teamFoto: Asplan Viak/Jostein Thorvaldsen

Landskapsarkitektur

Nye Langøyene

Arkitektur

Granåsen idrettspark